De markt is goed, mijn cijfers zijn goed, is dit het moment om te verkopen?

Ja, natuurlijk is het een goed moment om te verkopen! Dat zou het simpele antwoord zijn. Het is een topjaar, er is veel vraag naar bedrijven er zit veel geld in de markt. De externe omstandigheden zijn daarom uitstekend te noemen. Echter, er is meer dan dat. Hoe zit het intern? En ook minstens zo belangrijk: wilt u uw bedrijf wel verkopen?

‘Verkoop uw onderneming op het hoogtepunt’, is een veel gehoord en natuurlijk nogal clichématig advies. Maar hoe bepaalt u of uw bedrijf op haar hoogtepunt zit? Niet alleen de marktomstandigheden en de uitstekende performance van de onderneming kunnen hier leidend in zijn, er is nog meer belangrijk!

Interne organisatie

Een koper kijkt naar mogelijkheden om verder te groeien en, al dan niet deels, te integreren. Een koper vindt daarom een aantal zaken belangrijk bij de onderneming die ze wil overnemen:

  • Kwaliteit managementteam
  • (on)Afhankelijkheid aandeelhouder
  • Bestendigheid businessmodel
  • Adequate management rapportage: is direct volledig financieel inzicht beschikbaar en kan gestuurd worden op KPI’s?

Onder andere deze, en meerdere, facetten zullen de prijs van de onderneming bepalen. In een aantal gevallen geldt dit wellicht nog wel meer dan de marktomstandigheden. Oftewel, om het even plat te slaan, de multiple die betaald wordt op EBIT(DA) is niet louter afhankelijk van marktomstandigheden. Want zoveel verschillen de prijzen (lees: multiples) voor ondernemingen ook weer niet ten opzichte van pak ‘m beet 5 jaar geleden.

Aandeelhouder(s) klaar?

Als de operationele aandeelhouder(s) niet meer verder willen, de energie eruit is (hoe lastig ook dit te onderkennen is), luidt het beste advies: verkopen. Natuurlijk spelen marktomstandigheden dan nog een rol, maar deze zijn ondergeschikt aan de wil en energie van de aandeelhouder(s). In onze dagelijkse praktijk komen wij regelmatig ondernemingen tegen die 5 jaar geleden uitstekend draaide, maar nu ingedut zijn. Dus hadden ze beter 5 jaar geleden kunnen verkopen, ondanks dat de fusie- en overnamemarkt momenteel op volle toeren draait. Want, 5 jaar geleden hadden ze een betere prijs gekregen.

Moet ik mijn bedrijf nu dus verkopen?

De externe omstandigheden zijn, zoals eerder gezegd, uitstekend. Om echter een gefundeerd antwoord op deze vraag te geven dient ook grondig naar de eigen onderneming en naar de daadwerkelijke wensen van de aandeelhouder gekeken te worden. Wij wisselen graag ook over deze onderwerpen met u van gedachten!

Neem contact met ons op via onze contactpagina.

Marnix Messersmid.

 

 

×